Thursday, November 6, 2008

ARTIKEL AKHIMIZI: MINGGU "OUT STATION" & RELEVANKAH BENGKEL PENGURUSAN ORGANISASI j-QAF DI SEKOLAH?

PETIKAN ARTIKEL BLOG AKHI MIZI

Oleh Akhi Mizi

ORANG lain tidak akan tahu apa yang terbuku dalam hati nubari kita, kecuali apabila mereka bertanya dan kita menjawab. Selain itu, jika kita sendiri yang bersedia untuk berkongsi dengan mereka.Begitulah dunia blog. Blogger yang menulis jurnal kehidupan mereka bukan hendak menunjuk-nunjuk apa yang mereka buat atau sampai ke tahap riyak. Sebenarnya blogger hendak berkongsi pengalaman kehidupan mereka. Saya sendiri tidak bersedia hendak menceritakan hal-hal yang terlampau sulit di blog hanya semata-mata hendak mengejar maksud yang bukan-bukan.

.........................

Saya mencadangkan beberapa perkara perlu diselaraskan dari sudut pelaksanaan kecuali perkara yang menjadi kesukaran untuk dilaksanakan di sekolah tersebut. Misalnya, ketika saya mencipta perisian-perisian data j-QAF yang ada di upload kan di Web Portal E-Jazirah Online di http://e-jazirah.bravehost.com/ saya amat teruja jika ia boleh dimanfaatkan oleh kawan-kawan yang lain. Di sekolah saya, hasil pemanfaatan tersebut jelas menampakkan analisa.

Selain itu, pengurusan organisasi j-QAF di sekolah juga harus dimantapkan dengan beberapa LDK atau Bengkel pengurusan surat-menyurat unit, Fail-fail, Dokumentasi, Analisa, Laporan, Penyediaan RPP, Pengurusan Buku Stok, Pengurusan Bilik j-QAF dan sebagainya yang berkaitan seni pengurusan di sekolah.

Baca selanjutnya di BLOG AKHIMIZI: http://akhimizi.blogspot.com

Sekian.

No comments: